I veckans DN blev City Optiks Åsa intervjuad om att det har varit stora problem under året när det gäller leveranser av kontaktlinser. Det har blivit mycket bättre nu mot slutet av sommaren, men fortfarande finns vissa störningar kvar. Vi påminner dig som använder linser att vara ute i mycket god tid när du beställer och kanske beställa lite mer än vanligt.
Åsa på City Optik uttalar sig i DN
– Jag har varit i den här branschen länge. Tidigare kunde en försenad lins dröja i två till tre veckor. Nu rör det sig snarare om månader. Det här har pågått sedan pandemin och under våren har det varit extremt stora störningar, säger butiksägaren Åsa Vikström.
Problemen gäller framför allt mer ovanliga linser, som de med höga styrkor eller de som används av astigmatiker. Men bristen har även påverkat mer populära linser.
– Även standardstyrkor har varit svårt. En av våra mest sålda linssorter har inte funnits i den vanligaste styrkan -2,5 på månader.
När en lins är kraftigt försenad måste kunden antingen använda glasögon eller välja en snarlik lins, till exempel en från en annan tillverkare eller med en svagare styrka. Under sommaren har vårens förseningar minskat, men enligt Åsa Vikström fortgår bristen på vissa produkter.
– Det har inneburit enorma problem för oss. Besvikna kunder ringer in och undrar när de får hämta sina linser och vi får svara att de eventuellt får göra det om två månader.
Läs artikleln i DN